סקירת ספרות

סקירת ספרות

תופעת האלימות בבתי-הספר מקבלת בשנים האחרונות מקום מרכזי במערכת החינוך,

וננקטים צעדים כדי לטפל בה. ועדת החינוך והתרבות נדרשה לדון בנושא האלימות נגד

מורים בעקבות הצעה לדיון מהיר של חה"כ גילה פינקלשטיין. לדברי חה"כ פינקלשטיין,

תופעת האלימות שנוקטים תלמידים נגד מורים חמורה ומדאיגה ביותר וראויה לדיון נרחב.

סקירת אירועי אלימות נגד מורים בשנים האחרונות - 2016-2018   (קישור 1)



בשנים האחרונות היו מקרים רבים של אלימות נגד מורים, לטענת הארגון הוא מתריע
בפני משרד החינוך והעומד בראשו על התרבות מעשי האלימות כלפי מורים ודבר לא
נעשה. יו״ר הנהלת ארגון המורים רן ארז: "כבר שנה וחצי משרד החינוך אינו מקדם
את הצעת החוק שהוגשה על ידינו ובתאום עמו להגדיר את עובדי ההוראה כעובדי
ציבור ואז מי שיפעל באלימות נגד מורה ייענש בחומרה כלשון החוק. אולי זה ירתיע
וימנע האלימות. אם השביתה הזו תציל את חייו של מורה אחד דיינו. האם ממתינים
שמורה יירצח במדינת ישראל כדי לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה ותרתיע מלפגוע מורים?״.
רן ארז


 

 

"חשים מופקרים ובודדים"  (קישור 2)

"מדי יום אנחנו מתמודדים עם מעשי אלימות כלפי עובדי הוראה, שחשים מופקרים
ובודדים" אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, "למרות פניותינו החוזרות
ונשנות המדינה עדיין לא לוקחת אחריות. אני קוראת שוב לשר החינוך לכנס את
כלל הגורמים הרלוונטיים ולהפסיק לגרור רגליים".
לדבריה, מנגנון הטיפול המידי יכלול: גורמים מטפלים, גורמי אכיפה, שינוי שיטת
הענישה, הוספת תקנים לתפקידים טיפוליים כמו יועצת ופסיכולוגית לצד רכז מוגנות,
ובמקביל חובת דיווח וקביעת מדרג ענישה.


יפה בן דוד




על פי מחקר המעקב שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה שפורסם על ידי ארגון
המורים הארצי. (2016), מגמת האלימות כלפי מורים במערכת החינוך העל יסודי
ממשיכה להיות יציבה – עלתה במקצת משנים עברו.




מהטבלה לומדים את הדברים הבאים
  • שיעור האלימות המילולית עלה משנת 2012 לשנת 2016
  • שיעור הפגיעה ברכוש עלה בשנים הללו
  • שיעור האלימות הפיזית עלה .




דוגמא לאלימות שבעקבותיה המורים יצאו לשביתה של יום




שבר תלמיד מוט על ראשו של מורה ביישוב תל שבע. המורה איבד את הכרתו
פעמיים והובהל לבית החולים, תלונה הוגשה למשטרת ישראל. ארגון המורים הודיע
כי בשל התרבות מעשי האלימות כלפי מורים ועליית מדרגה בחומרתם עד כדי סכנת
חיים, יושבתו הלימודים ביום ראשון הקרוב בכל מוסדות החינוך העל יסודי במדינת
ישראל. השביתה תהיה בכיתות ז'-י"ב במחאה על אוזלת היד וחוסר הטיפול של המדינה
בתופעה קשה זו. (קישור)
שביתה ארצית במערכת החינוך 30 בנובמבר 2017


מותחים קו אדום (30.11.2017) (קישור 5)





"יש שינוי כללי בחברה הישראלית שמערכת החינוך, שהיא לא חומה בצורה, סופגת פנימה,
ותפקידנו הוא לא רק לגונן אלא גם להוביל", אמר אתמול שר החינוך נפתלי בנט, במסיבת
עיתונאים. בנט חשף כי לאחרונה הטיל על מזכ"ל המשרד, שמואל אבואב, את האחריות
ליצירת תוכנית ממוקדת לפתרון בעיית האלימות כלפי אנשי החינוך.


מועצת התלמידים ופורום ועדי ההורים הגיבו בביקורת על הכרזת השביתה וטענו כי השבתת
הלימודים לא מקדמת את מאבקם של המורים ופוגעת בתלמידים: "השבתה הנה פעולה
אלימה כלפי ציבור ההורים והתלמידים. פורום ועדי ההורים היישוביים ומועצת התלמידים
והנוער הארצית מגנים כל אלימות מכל סוג שהוא; אלימות של הורים או תלמידים כנגד
אנשי חינוך או כנגד תלמידים, וכן אלימות של אנשי חינוך כנגד תלמידים. ההורים מוחים
על כך שבשבועות האחרונים הם הציעו מספר פעמים לארגוני המורים לשבת יחדיו כדי
לנסות לגבש מהלכי מאבק מוסכמים על כל הצדדים במאבק כנגד התופעה אך ארגוני
המורים הותירו את ההורים ללא מענה".




אלימות כלפי עובדי מערכת החינוך: ילד בן שמונה תלמיד כיתה ג' בבית ספר יסודי
מאוד מוכר ברחובות ,תקף לפני זמן קצר(רביעי) את מנהלו. דרמה לא קטנה התרחשה
באחד מבתי הספר היסודיים בעיר,עת נכנסו שוטרים במהירות הבזק למזכירות של אחד
מבתי הספר הגדולים והמוכרים ברחובות, צוות שיטור העירוני אשר הוזעק למקום
בעקבות תלונה של מנהל בית ספר יסודי בעיר, כי הלין על כך שאחד מתלמידי בית
ספרו הלומד בכיתה ג' תקף אותו פיזית.
השוטר מתחנת משטרת רחובות המלווה בשוטר העירוני גובים בשעה זו עדות ממנהל
בית הספר והסבירו לו שעליו לפנות להורי התלמיד והן לגורמי החינוך הרלוונטיים.
וזאת בשל גילו הקטין של הילד שאינו בר עונשין על פי חוק וכל שנותר הוא לטפל בו
באמצעות הליכים חינוכיים משמעתיים ומקצועיים.






אתמול פורסמו נתוני המיצ"ב ובהם גם נתוני האקלים בבתי הספר מהנתונים עולה
כי 14% מהמורים בבתי ספר יסודיים, 11% בחטיבות הביניים ו-8% בחטיבות העליונות
העידו בשנת תשע"ז כי מורים בבית ספרם חשים מאוימים על ידי הורים. בבתי ספר יסודיים
שיעור המדווחים דומה בין שני מגזרי השפה, ואילו בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות
השיעור בקרב דוברי ערבית כפול מזה שבקרב דוברי עברית.


לימודים כרגיל   (קישור 7)

בוטלה השביתה בתיכונים שתוכננה הבוקר מאבק המורים יימשך. השביתה הארצית

בבתי הספר התיכונים שתוכננה ליום ראשון הקרוב בוטלה, זאת לאחר שהצעת החוק

ללחימה באלימות נגד מורים תעלה לוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב המאבק

לשיפור השכר יימשך בהשבתות נקודתיות

השביתה בוטלה לבסוף בעקבות הדיון בחוק


הקשר בין תקשורת לבין העלאת הנושא לסדר היום הציבורי
לתקשורת כח רב מפני שהיא יכולה להפיץ בשורה להפיץ מסר של אנשים ובכך היא משנה
לאנשים אחרים את חשיבותיהם ומשפיעים עליהם רבות. אם התקשורת החליטה שהיא
מעלה כתבה או משהו דומה לכך לסדר היום הציבורי לאחר מכן אנשים יתחילו לדבר
על זה להתווכח על נושאים אלו ובכך התקשורת הצליחה להעלות את מה שהם רצו על
סדר היום הציבורי


מודל סדר היום הציבורי
תפקידה החשוב של התקשורת מתחיל בהעלאת נושאים לדיון (פרסום נושאים בתקשורת)
ועל ידי כך, הפיכתם כחלק מסדר היום הציבורי (על מה ידברו האנשים).  מתוך מחקרים
התברר, כי נושאים שהתקשורת דנה בהם ומפרסמת מידע רב עליהם, נחשבים בעיני הציבור
כחשובים יותר מאשר נושאים בהם התקשורת אינה מתעסקת.


אלימות נגד מורים - כתבה ערוץ 10- קטע ווידאו (2016)

לפי הכתבה " אלפי מורים ומורות מדווחים כי הוכו על ידי הורים תלמידים ותלמידות.
בכתבה מוזכרים 7 מקרים של אלימות נגד מורים בחדשות ערוץ 10 . סוגי האלימות שהוזכרו
 הם- מכות, זריקת בקבוק למורה, ריבים של תלמידים, זריקת אבנים, אימא מקללת ומאיימת.
בכתבה ראיינו מספר אנשים שהביעו עמדה שלילית נגד תופעת האלימות נגד מורים .


  • רפי קוויתי יו"ר ארגון ההורים בית ספר מקיף א באר שבע- נגד התופעה הזאת וטוען שיש למגר אותה הוא מסביר מה הבית ספר עשה בכדי לטפל במקרה הנל
  • רן ארז יור הנהלת ארגון המורים דורש ממשרד החינוך להתעשת ולהוציא הנחיות שתלמיד אלים שהרעים ידו על מורו יש להוציא אותו מהבית ספר לאלתר ולהעביר למוסד חינוכי אחר.
  • אליאב בטיטו יור מועצת התלמידים והנוער הארצית טוען כי יש ללמד את התלמידים איך לפתור ויכוח בדרך לא אלימה אלא מתורבתת ונכונה
  • איש התקשורת- הקריין אומר כי ישנם מקרים רבים של אלימות כלפי מורים והוא נגד תופעה מחרידה זו.


הבניית המציאות והקשר לסיקור


הבניית המציאות
הנחת המוצא של תיאורית הבניית המציאות היא שהיא מדברת על הקשר בין המציאות
לייצוג בתקשורת. התיאוריה אומרת שאמצעי התקשורת לא יכולים לשקף את מה שקורה
במציאות. אין דבר כזה ייצוג אובייקטיבי, עובדתי. הייצוג לא יהיה מראה של המציאות
לעולם. לתיאוריה גם קוראים התיאוריה האידיאולוגית, כי אנו משקפים מציאות סובייקטיבית.
הקשר לסיקור:

התקשורת לרוב מבנה מציאות בשביל רייטינג גבוה יותר כי היא יודעת שלרוב
שמשקפים מציאות דבר זה יכול להיות משעמם ולא מעניין לכן היא מבנה מציאות אחרת
יותר מעניינת וצבעונית.
-----------------------------------------------------------------------
מקורות
1)נועם (דבול) דביר, בשל אלימות: שביתה בתיכונים ביום א', ישראל היום, 30.11.2017
2)דוד טברסקי,"חשים מופקרים ובודדים", דבר ראשון 06.12.2017
3) דוד טברסקי, שיעור האלימות, דבר ראשון, 24.07.2016
4)שירה בן ששון-פורסטנברג, אלימות נגד מורים, בין בצלצולים
5)דוד טברסקי, מותחים קו אדום, דבר ראשון, 30.11.2017
6)אלוני, תלמיד כיתה ג' תקף את מנהל בית הספר, rotter קהילת הפורומים של ישראל 20.9.17
7)דוד טברסקי, לימודים כרגיל, דבר ראשון, 03.12.2017


תגובה 1: