סיכום העבודה

סיכום העבודה
עבודתי עסקה בנושא אופן הסיקור בנושא אלימות נגד מורים בתקשורת


שאלת המחקר-באיזה אופן התקשורת מסקרת אירועי אלימות נגד מורים
דילמת המחקר- התקשורת משקפת מציאות לעומת הבניית מציאות ומסגור בסיקור.
הסבר לדילמה: האם התקשורת משקפת את המציאות כלומר האם הסיקור הוגן, אובייקטיבי ,
עובדתי ומעביר את מה שקורה באלימות נגד מורים או התקשורת מסקרת בצורה שהיא מבנה
מציאות כלומר פועלת יותר לטובת רייטינג , וממסגרת את הסיפור בצורה חד צדדית. בשיקוף
יבוא לידי ביטוי שימור התפיסה בסיקור התופעה לעומת הבניית המציאות שיבדוק אם חל
שינוי בתפיסה הישנה.


מצד אחד- סיקור אובייקטיבי
מצד שני- סיקור שונה, סובייקטיבי, מבנה מציאות ומשנה מציאות
חשיבות הדילמה: להביא למודעות הציבור את יכולתה של התקשורת לקבע תפיסה
כזו או אחרת בסיקור נושא בחדשות. ולהראות שיש בכוחה של התקשורת גם לחולל
שינויים. האם התקשורת מנסה להראות לנו צד שיביא להם יותר צופים שיראו את
התכנית או שהם נותנים השקפה מלאה ואמיתית של המצב ?
בסקירת הספרות
תופעת האלימות בבתי-הספר מקבלת בשנים האחרונות מקום מרכזי במערכת החינוך,
וננקטים צעדים כדי לטפל בה. ועדת החינוך והתרבות נדרשה לדון בנושא האלימות נגד
מורים בעקבות הצעה לדיון מהיר של חה"כ גילה פינקלשטיין. לדברי חה"כ פינקלשטיין,
תופעת האלימות שנוקטים תלמידים נגד מורים חמורה ומדאיגה ביותר וראויה לדיון נרחב.


המושגים העיקריים ששולבו הם: חופש הביטוי, הבניית המציאות, מודל פיסק, תקשורת
המונים, מודל סדר יום, תפקידי אמצעי התקשורת במדינה דמוקרטית, כוחם ועוצמתם
של אמצעי התקשורת, חבות תקשורת, לוֹקָלִיזַצְיָה, אתיקה עיתונאית, הדיווח מתבסס
על חמשת המ"מים של הסיפור, מהי חדשה?


התיאוריות שילוו את העבודה הם- הבניית המציאות לעומת שיקוף המציאות אשר
ייתן 2 צדדים של התקשורת בנושא אופן הסיקור בנושא האלימות נגד מורים בתקשורת
האחת אובייקטיבית ואילו השנייה סובייקטיבית.
בשיטת המחקר –
ניתחתי 5 כתבות  
מרכיבי ניתוח הכתבה:
כדי לבדוק אם הכתבה אובייקטיבית או לא נבדוק את המרכיבים הבאים-
עובדות/דעות
איזון בכתבה- שמציגה 2 צדדים של הנושא/ לא מאוזן
הוגנות/ לא הוגן
שפה ניטרלית/לא ניטראלית
שיפוטיות /לא שיפוטי
כתבה פתוחה/כתבה סגורה
שיקוף /הבנייה
טבלה מסכמת לממצאים



עובדות
דעות
איזון
שיפוטיות
כתבה פתוחה
שיקוף
כתבה סגורה
הבניית מציאות
-כן
כן
יש רק דעה אחת
שיפוטי
לא
הבניית המציאות
כן
כן
אין איזון
שיפוטי
לא
הבניית המציאות
כן
כן
לא הוגן
שיפוטי
לא
הבניית המציאות
כן
כן
הוגן
לא שיפוטי
שיקוף
לא
כן
כן
הוגן
לא שיפוטי
שיקוף
לא


השערתי הייתה-שיהיו יותר כתבות מבנות מציאות  מפני שהתקשורת צמאה לרייטינג
ולכן היא מבנה מציאות    
.


המסקנות העיקריות שעלו מהממצאים  - הן שרוב הכתבות מבנות מציאות כפי שהשערתי
כדי להעלות את אחוזי הרייטינג להם התקשורת כל כך צמאה.


הסבר לממצאים ולתובנות מהסקירה מבחינה אוריינית (תקשורתית) ואזרחית
לסיכום העבודה – השערת המחקר שלי אוששה מפני שידעתי שהתקשורת תבנה מציאות
כדי להעלות את אחוזי הרייטינג ותציג באור אחר אולי מעניין יותר את נושא האלימות כנגד מורים.
הייתי ממליץ לחוקרי תקשורת לחקור את אופן ייצוג האלימות כנגד מורים במגזר הערבי
לעומת המגזר החילוני/דתי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה