חבות תקשורת:
- חבות תקשורתית: משמעותה היא מסירת דין וחשבון על פעולותיהם של
עיתונאים ומימוש פעולה מתקנת מילולית לדוגמת התנצלויות, הבהרות ותיקונים או פעולה
מעשית כמו שינוי בפעול בדרכי איסוף והפצת המידע.
- נורמות עיתונאיות / ערכים עיתונאיים: בכל כללי ההתנהגות העיתונאיים כל עיתונאי
מחויב לפעול מתוך אובייקטיביות, איזון ודיוק בשידורים.
אובייקטיביות: היכולת להביא חדשות בצורה אובייקטיבית וניטרלית היא מסגולותיו המקצועיות ההכרחיות של עובד חדשות. איזון: מראיינים ומנחים מצווים לשמור על איזון בין שני הצדדים של הסיקור העיתונאי. דיוק: יש לאמת כל דבר העולה לשידור. אין לשדר דבר שאינו נכון או אינו מדויק. - חבות התקשורת בדמוקרטיה: לעיתונאים ולכלי התקשורת יש תפקידים רבים
וחשובים במדינה דמוקרטית. הם אלה האחראיים, בין היתר, על הפצת מידע חיוני
בקרב האזרחים, קביעת סדר היום הציבורי והפוליטי ופיקוח על מוסדות השלטון.
בכדי לבצע תפקידים אלו בצורה התורמת להליך הדמוקרטי, זקוקה התקשורת לאמון
הציבור. כל עוד התקשורת נהנית מאמון הציבור, מתאפשר לה לממש את תפקידיה בצורה
טובה. כאשר עיתונאים טועים ושישנה פגיעה באמון הציבור נדרשים העיתונאים
וארגוני התקשורת לכונן תהליכי בקרה ותיקון פנימיים.
- הפרה עיתונאית: תקנון האתיקה, נקבע ע"י מועצת העיתונות
וקובע את האסור והמותר מבחינה מוסרית בעבודת העיתונאי. זוהי רשימה של כללים
(ולא חוקים), הבאים להסדיר את עבודת העיתונאי ולסייע לו בדילמות שהוא נתקל
בהן במהלך עבודתו. כאשר עיתונאי לא שומר על הכללים ומפר אחד מהם הוא פוגם
בעבודתו ובמקצועיותו.
- דרכים לכינון חבות תקשורתית: כאשר ארגוני התקשורת אינם מגיבים מיוזמתם
להפרות באתיקה העיתונאית, הגופים שמזהים את ההפרה, יכולים להגיש תלונה לגופים
שמפקחים על ארגוני התקשורת, בתוך מוסד התקשורת, בכדי שאלו יחייבו אותם לקבל
אחריות על מעשיהם או להגיש תביעה בבית המשפט נגד ארגוני התקשורת, שזה מקרה
נדיר למדי ובדרך כלל שמור לבעלי הכוח בחברה. להלן רשימת הגופים
המפקחים, להם ניתן להגיש תלונה:1. מועצת העיתונות 2. נציבות פניות הציבור של
רשות השידור 3. נציבות פניות הציבור של הרשות השנייה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה